.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
آثار «مكرمه قنبري» در دانشگاه كلمبيا
بزرگداشت مكرمه قنبري بانوي نقاش خودآموخته مازندراني آبان‌ماه در دانشگاه كلمبيا برگزار مي‌شود و مجموعه آثار او نيز از سوي دانشگاه كلمبيا چاپ و منتشر خواهد شد.

بزرگداشت مكرمه قنبري بانوي نقاش خودآموخته مازندراني آبان‌ماه در دانشگاه كلمبيا برگزار مي‌شود و مجموعه آثار او نيز از سوي دانشگاه كلمبيا چاپ و منتشر خواهد شد.  
 
علي بلبلي فرزند مكرمه قنبري بانوي نقاش خودآموخته در گفت و گو با فارس با اعلام اين خبر گفت: برنامه بزرگداشت مكرمه قنبري قرار بود 2 آبان‌ماه برگزار شود كه با يك هفته تأخير، 11 آبان‌ماه با همكاري موزه هنرهاي معاصر تهران،فرهنگستان هنر و خانه موزه مكرمه قنبري دومين يادواره مكرمه در زادگاهش روستاي دريكنده برگزار خواهد شد.
وي درباره برنامه‌هاي دومين يادواره گفت: مراسم امسال هم مثل سال گذشته با كارگاه‌ نقاشي همراه خواهد بود. سال گذشته 400 نفر در اولين يادواره مكرمه قنبري نقاشي كردند كه مجموعه اين آثار به نمايش گذاشته شد.
فرزند مكرمه قنبري از دعوت دانشگاه كلمبيا براي بزرگداشت مكرمه قنبري خبر داد و گفت: مردادماه سال جاري منتخبي از آثار سومين كارگاه نقاشي در روستاي دريكنده به همراه آثار مكرمه با حضور استاد دانشگاه كلمبيا به نمايش گذاشته شد كه به واسطه اين استاد ميهمان، از سوي دانشگاه كلمبيا براي برگزاري برنامه بزرگداشت مكرمه و سخنراني درباره او به كلمبيا دعوت شديم.
وي همچنين از چاپ مجموعه آثار مكرمه قنبري در كلمبيا خبر داد و گفت: در مراسمي كه 29 آبان‌ماه در دانشگاه كلمبيا برگزار خواهد شد دو تن از استادان دانشگاه كلمبيا سخنراني خواهند كرد، سمپوزيومي براي دانشجويان هنر دوره دكتري خواهيم داشت و مجموعه آثار مكرمه قنبري نيز در قالب كتابي چاپ و منتشر خواهد شد.
علي بلبلي درباره سرنوشت ساخت فيلم مكرمه قنبري در هاليوود هم گفت:‌ فيلمنامه نوشته شده و هنرپيشه آن هم انتخاب شده ولي تأخيري در ادامه كار پيش آمده كه در سفر به كلمبيا در اين باره هم صحبت خواهيم كرد.
وي با تأكيد بر لزوم تشكيل بنياد مكرمه قنبري نيز گفت: با توجه به حجم آثار مكرمه قنبري و آثاري كه هر ساله از سوي علاقه‌مندان به آن افزوده مي‌شود،‌لزوم تشكيل بنياد مكرمه احساس مي‌شود و همچنين قصد داريم براي پيشگيري از كپي آثار مكرمه،همه آثار صاحب شناسنامه شوند،بنابراين از همه كساني كه اثري از مكرمه قنبري نزد خود دارند مي‌خواهيم كه با خانه موزه مكرمه تماس بگيرند و شناسنامه اثري را كه در اختيار دارند دريافت كنند.
علي بلبلي در خاتمه به نقش مدير نگارخانه آبي «نصرالهي» و معصومه سيحون مدير نگارخانه سيحون در معرفي مكرمه قنبري به جامعه هنري ايران و دنيا اشاره كرد و گفت: اولين بار آثار مادرم را به نگارخانه آبي بردم و مديريت اين نگارخانه با خانم سيحون مدير نگارخانه سيحون تماس گرفت و به دنبال آن با تلاش خانم سيحون مكرمه قنبري به جامعه هنري و جهانيان معرفي شد به طوري كه هم‌اكنون بيش از 30 درصد آثار مكرمه قنبري به فروش رسيده و در موزه‌هاي معتبر دنيا نگهداري مي‌شود.
مكرمه قنبري در سال 1307 در روستاي دريكنده استان مازندران ديده به جهان گشود.وي تا سن 67 سالگي تصميمي براي نقاشي كردن نداشت ولي پس از دست دادن گاوش، چنان غمگين شد كه براي غلبه بر احساساتش به نقاشي پناه برد. او كه حتي قادر به خواندن و نوشتن نبود، بدون هيچ گونه آموزش رسمي دست به خلق تصاويري فوق العاده بر روي سنگ،در وديوار خانه‌اش،كدو حلوايي و... زد و بعدها به نقاشي روي كاغذ روي آورد و تا پيش از مرگ به نقاشي كردن ادامه داد.
خانه مكرمه كه اكنون تبديل به خانه موزه مكرمه قنبري شده است، مملو از نقاشي‌هايي است كه هر كدام راوي داستان تلخ و شيرين از قرآن و زندگي خودش است.
نخستين نمايشگاه مكرمه به همت معصومه سيحون در سال 1374 در گالري سيحون بر پا شد و پس از 10 سال نخستين نمايشگاه آثار او در لس انجلس بر پا شد.
وي در فيستيوال فيلم رشد جايزه مخصوص هيئت داوران را به همراه جايزه ويزه فيستيوال ادبي-هنري روستا دريافت كرد و در سال 2001 به عنوان بانوي نقاش سال كشور سوئد انتخاب شد.
از زندگي و آثار مكرمه قنبري نيز فيلم مستندي ساخته شده است با عنوان «مكرمه - خاطرات و روياها» كه ابراهيم مختاري كارگرداني كرده و در چندين فيستيوال بين‌المللي به نمايش درآمده است.
همچنين قرار است فيلمي بر اساس زندگي مكرمه قنبري در هاليوود ساخته شود و نقش اصلي آن را نيز «مريل استريپ» بر عهده دارد كه البته هنوز از سرنوشت ساخت اين فيلم خبري نشده است.
مكرمه قنبري بانوي نقاش خودآموخته سرانجام 2 آبان ماه سال 1384 درگذشت.
 


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 1 آبان 1386
سلام
راستی آیا در تغییرات بوجود آمده در کشور مگر تقسیمات کشوری نیز دستخوش تغییر شده است. که شما می نویسید روستای دریکنده مازندران قطعا بعد از استان شهرستان هست، بخش هست دهستان است و بعد روستا ( البته جهت اطلاع شما تازه قرار شده است دهستان از تقسیمات کشوری حذف شود) خوب حالا این روستای دریکنده جزء کدام شهرستان، بخش و دهستان می باشد. من می دانم ولی بهتر است برای آنها که نمی دانند بنویسید این روستا در کدام شهرشتان کدام بخش و دهستان و کدام جهت جغرافیایی (جنوب شرقی) و چندکیلومتری شهر (ب) واقع شده است تا مشتاقان بتوانند راحت آن را پیدا کنند.

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.216 seconds.